2017

Charitate

Jonge donateurs betrokken houden nadat
ze een goed doel hebben gesteund.
Jonge donateurs betrokken houden nadat ze een goed doel hebben gesteund.
Millenials
BRIEFING

Hoe kan een goed doel
millennials beter aanspreken?

Schetsen is een belangrijke
skill voor ontwerpers.

Hoe kan een goed doel millennials beter aanspreken?

Voor mijn afstuderen ben ik opzoek gegaan naar een opdracht waarmee ik een sympathieke bijdrage zou kunnen leveren aan een branche die het verdient. Ik ben uitgekomen bij Mangrove, een Rotterdams ontwerpbureau dat relatief veel opdrachten verricht voor goede doelen. Zij hadden de vraag of ik een onderzoek zou kunnen doen naar hoe millennials beter kunnen worden aangesproken door goede doelen.

TRENDS

Millennials willen betrokken
worden bij een goed doel.

Millennials willen betrokken worden bij een goed doel.

Als eerste ben ik op onderzoek uitgegaan naar de mismatch die er schijnt te zijn tussen goede doelen en millennials. Daarbij kwam ik tegen dat de trend van 'betrokken willen worden' steeds belangrijker wordt voor zowel de donateurs als de organisaties zelf. Dit gebied ben ik verder gaan onderzoeken, omdat er nog geen goede oplossingen hiervoor zijn ontwikkeld.

deskresearch
image-1
CUSTUMER JOURNEY
CUSTUMER JOURNEY

Waar liggen kansen binnen de huidige flow?

Waar liggen kansen binnen
de huidige flow?

Waar liggen kansen binnen de huidige flow?

Daarna heb ik de flows van verschillende goede doelen geanalyseerd. Een van de dingen die opviel was dat je als donateur maar weinig terugkoppeling krijgt nadat je een donatie hebt gedaan. Later zal ik de uitkomsten hiervan voorleggen aan de doelgroep om erachter te komen hoe ze dit ervaren.

image-2
THEORIE ONDERZOEK

Welke strategieën zorgen voor betrokkenheid?

Welke strategieën zorgen
voor betrokkenheid?

Welke strategieën zorgen voor betrokkenheid?

Als verdere voorbereiding op de komende interviews met de doelgroep heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar manieren om betrokkenheid te creëren. De gevonden methodes die hierboven zijn uitgebeeld heb ik een plaats gegeven op de customer journey. Daardoor kwam ik erachter dat het moment van terugkoppeling de meeste potentie heeft om betrokkenheid te creëren.

Als verdere voorbereiding op de komende interviews met de doelgroep heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar manieren om betrokkenheid te creëren. De gevonden methodes die hierboven zijn uitgebeeld heb ik een plaats gegeven op de customer journey. Daardoor kwam ik erachter dat het moment van terugkoppeling de meeste potentie heeft om betrokkenheid te creëren.

Group 6
CREATIEVE DOELGROEP SESSIES

Kaartjes waarmee de
doelgroep de gespreksstof
kan visualiseren.

Om de doelgroep sessies speels en visueel te maken, heb ik van de onderzoeksresultaten kaartjes gemaakt. Deze werden tijdens het interview gebruikt om de gespreksstof uit te beelden. Op die manier kon ik dieper ingaan op de wensen van de doelgroep.

ONTWERPCRITERIA

De wens om 'op de hoogte gehouden te worden'
kwam terug bij alle respondenten.

De wens om 'op de hoogte gehouden te worden' kwam terug bij alle respondenten.

De wens om 'op de hoogte gehouden te worden' kwam terug bij alle respondenten.

De wens om 'op de hoogte gehouden te worden' kwam terug bij alle respondenten.

image-1
CONCEPTEN

Twee concepten zijn voorgelegd aan de doelgroep.
Concept 2 sloot het beste aan.

Twee concepten zijn voorgelegd aan de doelgroep. Concept 2 sloot het beste aan.

Twee concepten zijn voorgelegd aan de doelgroep. Concept 2 sloot het beste aan.

Twee concepten zijn voorgelegd aan de doelgroep. Concept 2 sloot het beste aan.

Concept 1

#1 Emails met persoonlijke content
Op de hoogte gehouden worden door mail te laten linken naar een webpagina met persoonlijke content over de donatie die je gedaan hebt. D.m.v. deze techniek hoeft er geen account te worden aangemaakt om persoonlijke content te krijgen.

Concept 2

#2 Een Facebook Messenger assistent
Op de hoogte gehouden worden door een voorgeprogrammeerde digitale assistent via Facebook Messenger. De donateur krijgt regelmatig echte updates en kan zich meer verdiepen door via de flexibele chatinterface de interactie aan te gaan.

#2 Een Facebook Messenger assistent
Op de hoogte gehouden worden door een voorgeprogrammeerde digitale assistent via Facebook Messenger. De donateur krijgt regelmatig echte updates en kan zich meer verdiepen door via de flexibele chatinterface de interactie aan te gaan.

#2 Een Facebook Messenger assistent
Op de hoogte gehouden worden door een voorgeprogrammeerde digitale assistent via Facebook Messenger. De donateur krijgt regelmatig echte updates en kan zich meer verdiepen door via de flexibele chatinterface de interactie aan te gaan.

DE FLOW

De Facebook chat geeft updates over de stappen die
worden genomen aan de uitvoerende kant.

De Facebook chat geeft updates over de stappen die worden genomen aan de uitvoerende kant.

De Facebook chat geeft updates over de stappen die worden genomen aan de uitvoerende kant.

flow-slide1
WEBSITE

Bedankpagina

Nadat je een donatie hebt gedaan via de website kom je uit op een bedankpagina. Op deze pagina wordt verteld wat de planning van het project is en welke updates je als donateur kan verwachten. Onderaan de pagina kun je op een button klikken om de updates te ontvangen via Facebook Messenger, daarmee open je de chat.

DE FLOW

De Facebook chat geeft updates over de stappen die
worden genomen aan de uitvoerende kant.

De Facebook chat geeft updates over de stappen die worden genomen aan de uitvoerende kant.

mobile version
UPDATES

4 Updates

Via de chat wordt je in 4 stappen op de hoogte gehouden. Je krijg een update over het projectplan, de bouwfase, de afronding en een milestone. Om de flow te beleven zul je deze pagina op een desktop moeten openen.

Via de chat wordt je in 4 stappen op de hoogte gehouden. Je krijg een update over het projectplan, de bouwfase, de afronding en een milestone. Om de flow te beleven zul je deze pagina op een desktop moeten openen.

het-resultaat
HET RESULTAAT

Ontwerpen, testen, analyseren en verbeteren.

Ontwerpen, testen, analyseren
en verbeteren.

De uiteindelijke flow is tot stand gekomen na drie iteratie rondes. Bij elke ronde heb ik het product getest bij de doelgroep en verbeterd aan de hand van feedback. Bijvoorbeeld; bij het testen van de eerste versie bleek dat mensen aangaven dat ze niet gelijk wilde worden geconfronteerd met emotioneel geladen content. Vandaar dat elke update begint met een algemeen bericht. Pas als je de interactie aangaat krijg jeinformatie die een emotie kan oproepen.

Tijdens de testen gaven de respondenten aan dat de flow een verbetering is ten opzichte van de huidige flow en dat het bij hen zeker zal zorgen voor meer betrokkenheid met het doel. De kennis die ik heb opgedaan bij dit project ben ik op dit moment aan het gebruiken om lokale politieke partijen te versterken. In denk dat de politiek met eenzelfde probleem worstelt en dat ze door een betere communicatie meer mensen kunnen betrekken bij hun werkzaamheden.