Tijdens het vierde jaar van mijn studie heb ik de minor Interface and User Experience Design gevolgd. Samen met drie andere studenten vormden we een team en werkten we aan een project voor CLEVER°FRANKE, een Utrechts bureau. Mijn teamrol was prototyper/developer. Gedurende het project heb ik meegewerkt aan het ontwerpproces. Ik was vooral gericht op de interface animaties en de algehele ervaring van de interface.
De opdracht die we kregen was: "Hoe omgevings-data invloed kan hebben op waar en wanneer mensen buiten sporten?" In twintig weken hebben we een app gemaakt die een persoonlijk advies geeft aan mensen met astma over wat het beste moment is om te gaan hardlopen. Op deze pagina besprek ik een aantal deliverables waar ik verantwoordelijk voor was, waaronder het bouwen van de casestudy: teamhopscotch.co.
Om meer inzichten te verzamelen over de huidige functies van sport-apps, heb ik Strava, Nike Plus en Runkeeper geanalyseerd. Ik heb mijn bevindingen uitgeprint op A3 vellen, zodat we deze tijdens het analyseren en ontwerpen snel erbij konden pakken. Het hielp ons om een beeld te krijgen van de functies die er al zijn en om mogelijkheden te ontdekken voor ons concept.
Om meer inzichten te verzamelen over de huidige functies van sport-apps, heb ik Strava, Nike Plus en Runkeeper geanalyseerd. Ik heb mijn bevindingen uitgeprint op A3 vellen, zodat we deze tijdens het analyseren en ontwerpen snel erbij konden pakken. Het hielp ons om een beeld te krijgen van de functies die er al zijn en om mogelijkheden te ontdekken voor ons concept.
Met het team hebben we wireframes ontworpen voor de drie concepten. Ik heb de wireframes omgezet in functionele prototypes, zodat we de concepten goed konden bespreken met de doelgroep.
Met het team hebben we wireframes ontworpen voor de drie concepten. Ik heb de wireframes omgezet in functionele prototypes, zodat we de concepten goed konden bespreken met de doelgroep.
Met het team hebben we wireframes ontworpen voor de drie concepten. Ik heb de wireframes omgezet in functionele prototypes, zodat we de concepten goed konden bespreken met de doelgroep.
*onderstaande beelden zijn schermopnames
van het uiteindelijke prototype.
*de animaties zijn alleen afspeelbaar op
een breeder desktop beeldscherm.
*de animaties zijn alleen afspeelbaar op
een breeder desktop beeldscherm.
*de animaties zijn alleen afspeelbaar op
een breeder desktop beeldscherm.
*de animaties zijn alleen afspeelbaar op
een breeder desktop beeldscherm.
Het moet een vloeiende interactie zijn die je ervaart als een gesprek.
De interactie moet duidelijk maken dat je een profiel aan het opbouwen bent.
De gebruiker moet in de data een goed moment kunnen uitkiezen.
De gebruiker moet in de data een goed moment kunnen uitkiezen.
Uiteindelijk heb ik de flow van ons concept ontwikkeld in xCode en getest bij de doelgroep. Dit was de eerste keer dat ik xCode heb gebruikt. Dit was een bewuste keuze, omdat het de beste manier was om de beoogde ervaring volledig te creëren.
Het project was erg leerzaam. Ik heb geleerd om low en high fidelity prototypes te maken en te testen tot in de kleinste details. Ik heb veel ervaring opgedaan in het creëren van interface animaties en zou me graag meer op dit gebied verder willen ontwikkelen. Ook heb ik tijdens dit project ervaren wat het betekent om als developer verantwoordelijk te zijn voor het eindproduct. Dit heeft me geleerd welke informatie een developer nodig heeft en hoe een ontwerper die het beste kan aanleveren. Voor een ontwerper is dit een waardevolle ervaring om in het vervolg beter te kunnen samenwerken met developers.
Uiteindelijk hebben we het project op verschillende podia gepresenteerd. We hebben het project gepitcht voor de SpinAward jury, waar het werd genomineerd voor een Young Talent SpinAward. Het team heeft ook een paper over het project geschreven, welke we gepresenteerd hebben op de Student Interaction Design Research conference 2016 in Malmö, Zweden. Ook was ik in de gelegenheid om het project te presenteren op de 'Internet of Things' dag in Rotterdam. Deze ervaringen waren zeer leerzaam, omdat we veel feedback hebben verzameld over hoe profesionals ons werk zouden beoordelen.