2015
2015

Sketch it!

Een multiplayer spel dat studenten motiveert
om hun schetsvaardigheden te verbeteren.
Een multiplayer spel dat studenten motiveert
om hun schetsvaardigheden te verbeteren.
Een multiplayer spel dat studenten motiveert om hun schetsvaardigheden te verbeteren.
Een multiplayer spel dat
studenten motiveert om hun schetsvaardigheden te verbeteren.
the_challange_afbeelding
UITDAGING

Schetsen is een belangrijke skill voor ontwerpers.

Schetsen is een belangrijke
skill voor ontwerpers.

Voor mij als ontwerper is het belangrijk om met vertrouwen te kunnen schetsen. Tijdens het derde jaar van mijn studie CMD realiseerde ik me dat deze vaardigheid niet op het niveau was dat ik zou willen. Ik kon niet de tijd vinden om mezelf te verbeteren en merkte dat andere studenten hetzelfde probleem hadden. We hebben de juiste motivatie nodig.

ONDERZOEKSFASE

Inzichten naar aanleiding van interviews.

Meest waardevolle inzichten.

Inzichten naar aanleiding
van interviews.

Via schetsen kunnen ontwerpers hun gedachten overbrengen.

Via schetsen kunnen ontwerpers hun gedachten overbrengen.

Het gaat om durven schetsen. De kwaliteit is minder belangrijk.

Het gaat om durven schetsen. De kwaliteit is minder belangrijk.

Het gaat om durven schetsen. De kwaliteit is minder belangrijk.

Studenten willen opdrachten krijgen om te schetsen.

Studenten willen opdrachten krijgen om te schetsen. meer ruimte

Studenten willen opdrachten krijgen om te schetsen.

Studenten willen opdrachten krijgen om te schetsen.

EXPERIMENTEN
EXPERIMENTEN

3 Experimenten om mijn aannames te testen.

3 Experimenten om mijn
aannames te testen.

3 Experimenten om mijn
aannames te testen.

3 Experimenten om mijn
aannames te testen.

1.
2.
3.

1.
2.
3.

Wat moeten ontwerpers kunnen schetsen volgens studenten?

1. Wat moeten ontwerpers kunnen schetsen volgens studenten?

1. Wat moeten ontwerpers kunnen schetsen volgens studenten?

1. Wat moeten ontwerpers kunnen
schetsen volgens studenten?

Heeft een moeilijke opgave een negatief effect op je ontwikkeling?

2. Heeft een moeilijke opgave een negatief effect op je ontwikkeling?

2. Heeft een moeilijke opgave een negatief effect op je ontwikkeling?

2. Heeft een moeilijke opgave een
negatief effect op je ontwikkeling?

Worden goede schetsen beter begrepen dan matige?

3. Worden goede schetsen beter begrepen dan matige?

3. Worden goede schetsen beter begrepen dan matige?

3. Worden goede schetsen beter
begrepen dan matige?

DEFINIEERFASE

Een multiplayer schetsspel dat wordt
gespeeld rondom een iPad.

Een multiplayer schetsspel 
dat wordt gespeeld
rondom een iPad.

mockup1_tijdelijk
Gameplay

Het spel wordt gespeeld met vier spelers. Je hebt nodig: pen, papier en de iPad app. Elke ronde is er een 'ron-de leider' die begint met het lezen van de schetsoefening die door de app wordt gegeven. De spelers hebben 30 seconden om hun schetsen te maken. Wanneer de tijd om is, geeft elke speler zijn schets aan de ronde leider.

Het spel wordt gespeeld met vier spelers. Je hebt nodig: pen, papier en de iPad app. Elke ronde is er een 'ron-de leider' die begint met het lezen van de schetsoefening die door de app wordt gegeven. De spelers heb-ben 30 seconden om hun schetsen te maken. Wanneer de tijd om is, geeft elke speler zijn schets aan de ronde leider.

De ronde leider kiest de winnende schets naar eigen criteria (bijvoor-beeld de meest heldere, de meest originele of de mooiste). De maker van de schets krijgt één punt. Dan is er een kort moment om elkaar feedback te geven. Op deze manier gaat het spel door tot er een speler is die het winnende aantal punten heeft bereikt.

De ronde leider kiest de winnende schets naar eigen criteria (bijvoor-beeld de meest heldere, de meest originele of de mooiste). De maker van de schets krijgt één punt. Dan is er een kort moment om elkaar feedback te geven. Op deze manier gaat het spel door tot er een speler is die het winnende aantal punten heeft bereikt.

design_mockup1
DESIGN
DESIGN
DESIGN

Waarom deze 'aparte' visuele stijl?

Waarom deze 'aparte'
visuele stijl?

Goede vraag! Het is belangrijk dat spelers het spel kunnen spelen zonder een hoge prestatiedruk. Een slordige stijl draagt hier aan bij door de drempel te verlagen.

Goede vraag! Het is belangrijk dat spelers het spel kunnen spelen zonder een hoge prestatiedruk. Een eenvoudige stijl draagt hier aan bij door de drempel te verlagen.

PROTOTYPING
PROTOTYPING
PROTOTYPING

Is het prototype
volledig speelbaar?

Is het prototype
volledig speelbaar?

Is het prototype
volledig speelbaar?

Ja! Voor mij was erg belangrijk dat het spel volledig speelbaar was, zodat studenten de echte gameplay ervaring konden beoordelen.

Ja! Voor mij was erg belangrijk dat het spel volledig speelbaar was, zodat studenten de echte gameplay ervaring konden beoordelen.

Ja! Voor mij was erg belangrijk dat het spel volledig speelbaar was, zodat studenten de echte gameplay ervaring konden beoordelen.

design_mockup2
user_testing
GEBRUIKERSTESTEN
GEBRUIKERSTESTEN

Bekijk het laatste prototype!

Ik heb een volledig functioneel prototype gemaakt met behulp van Axure. De studenten vonden het een leuk spel, dus het was niet moeilijk om vrijwilligers te vinden om het spel te testen. Met behulp van de feedback van de gebruikerstesten kon ik het concept en prototype verbeteren. Ik geloof dat het eindresultaat een spel is wat leuk is om te spelen en flexibel genoeg is naar de behoefte van de studenten. Op die manier zal het ze motiveren om meer te gaan schetsen.

*het prototype is geoptimaliseerd
om op een iPad te spelen.